torsdag 31. januar 2008

Motoren har kommet på plass


Ja, så kom da motoren på plass i min Røde 12'er. Det skjedde om kvelden 31. januar.
Søndag 3. februar fortsatt jeg litt og gikk jeg over alle motorfester etc for å sjekke at alt var skrudd godt til. Clutchvaier ble montert ble montert på armen og en sjekk viste at den frir godt ut. Det var nok rett å bytte ut utløserlageret også. I tillegg kom starteren på plass, det gjorde også ei ny bensinpumpe. Også coilen ble monert. Men først ble hele motorrommet polert innvendig. Det ble så bra, så!
Nå gjenstår vel egentlig bare noe småtteri som skal tas 4. februar. 4. februar ble det meste satt inn og det som i hovedsak mangler nå er å få på eksosanlegget og få på den frostvæske. Den fyres kanskje i løpet av uka?
Men jeg monterer altså eksosanlegget først, for øvrig et helt nytt eksosanlegg for andre gang i år! Hvorfor? Jo, fordi den fortjener et helt originalt R12 eksosanlegg fra Renault kjøpt i Sverige før jul, et kupp!!! Det blir sikkert bra det også!

Det tok litt tid å få inn motoren den siste dagen i januar. Det viste seg at jeg ikke klarte å fjerne eksosrøret som er skrudd fast til manifolden innerst ved motoren på grunn av rustne bolter. Det var frykt for å knekke noen bolter som gjorde at jeg valgte å ikke forsøke å skru det av.
Det viste seg derfor umulig å få inn motoren med det fremre eksosrøret sittende på. Dessuten satt det komplette motorfestet på samme side slik til at jeg ikke fikk motoren inn.

Derfor måtte jeg fjerne motorefestene på begge sider, de med gummi på som er festet på hver siden nede med to skruer mot selve motoren og en skrue i karosseriet. Det var eneste mulighet til å få motoren på plass. Det tok litt tid før jeg fant ut dette. Men når det var gjort, var i grunnen jobben gjort. Da "datt" motoren rett inn. Ikke noe problem. Det var bare en av skruene på det venstre motorfestet som jeg klundret litt med for å få på plass, men det gikk greit.

Jeg rakk også å skru til alle festeboltene og skruene som holder girkassa fast til motoren før lengselen til puta ble for sterk; det gjelder de tre kraftige boltene øverst på girkassa, og de to pinneboltene på begge sider, herav det ene under clutchhendelen. Det står igjen noe skruing og småfiks så er den vel på vegen igjen.

På bildet er motoren på plass i min gamle røde - igjen. Det er da håp om å få den til å gå. Vi får vel tro det og krysser fingrene for at jeg ikke har gjordt noen stor tabber eller glemt noe underveis. Men jeg tror ikke det.

Ingen kommentarer: