søndag 6. januar 2008

En 12'er fra 1974 med standard felger


Denne bilen kom jeg over i en garasje i Hamar for et par år siden. Den hadde "satt seg fast i clutchen" og det var ikke mulig å kjøre bilen etter lagring i 7-8 år. Det var rett og slett bare mulig å få den i frigir.
På bildet ser du forresten de felgene som bilen ble levert med som standard, i alle fall på TL-modellene. På tidlig L-modell fram til 1975 hadde 12'erne en liten plastbit som satt i midten i stedet for skruen som holder kapselen på plass. Spesielt, det!

Men jeg tok med et nytt batteri til bilen, skiftet olje og satte i nye plugger, helte på den frisk bensin og forsøkte å starte den.

Den startet på første forsøk! Her kan du se rett ned i et meget ryddig motorrom.


Senere fraktet jeg den til min garasje og fikk løsnet clutchen og gjorde noe småtteri med den. Bilen gikk så gjennom Eu-kontrollen uten anmerkninger og skiltene kom på.
Men jeg trengte jo ikke denne bilen så jeg solgte den til en hyggelig pensjonist og R12-entusiast i Rogaland som nok har den fortsatt. Den er EU-godkjent i fjor fram til 2008. Det hører med til historien at bilen gjennom lagring var blitt noe matt i lakken. Den nye eieren kjørte den rett til lakkering - og fikk en bil som var som ny. Den fikk selvsagt sin originale, mosegrønne 12-er farge. Skulle bare mangle!

Den mosegrønne 12'eren var en fin bil. Den var utrolig tight å kjøre. Det jeg ser nå i etterkant er at bilen faktisk har en bakfanger fra en R12 av den senere modellen, produsert etter 1976-80. Det har altså skjedd noen "der bak" en gang og så har den fått en nyere støtfanger. Kanske var de gamle støtfangerne med gummibufferter vanskelig å få tak i?

Ingen kommentarer: