fredag 25. januar 2008

Renault 12 - motoren er ute!


Så er motoren ute! Det var veldig godt at det skjedde. Nå står motorrommet som en gapende, diger kjeft som venter på en ny (brukt) motor. Og det skal den få; min ærverdige, herlige, gamle Renault 12 fra 1975!

Imens kjører jeg rundt i min gamle 1972-modell TL. Den går som et skudd og nå fikk den ny olje og litt justering og støvsuging av en "haug" med skitt og løv rundt varmeapparatregisteret. Motoren på 1972-modellen går altså som en drøm. Bilen er en god erstatning når den røde er på verkstedgulvet.
Men min røde 1975-modell er min beste bilvenn. Jeg har jo hatt den i 22 år! Så den skal få kun det beste. Om noen år kan det hende den får igjen originalmotoren som er tatt ut. For den skal overhales, men ny topp og ellers: - Det beste, altså!


Vel motoren er ute (se bilder over). En ny skal inn. Jeg er nå i gang med å gjøre rent motorrommet, pusse opp en del av "inventaret" i motorrommet og polere hele motorrommet (se under). Jeg har begynt med å fjerne en masse tectyl-søl og møkk! Den er egentlig veldig fin og hel i lakken der motoren sitter så jeg kommer ikke til å lakkere noe - kanskje litt på en rammevang som sitter over girkassa. Men det er vel alt. Og som vanlig vil min gode bilkompis Tor Olav at den også bør få nytt belegg på torpedoveggen mot kupéen i motorrommet. Ja, da, Tor Olav! Det skal den få!!!!!

Vel, vel! Jeg har fått tak i et slipesett med alle pakninger til motoren. Dette blir bra da jeg har tenkt å plukke av eksosrøret og kanskje manifolden før den settes inn igjen. Greit å gjøre litt når den først er ute. En ny radiator har den også fortjent. Det blir ennå bedre!

Følg med! I morgen og mandag skal jeg i verkstedet å lakkere noe småtteri, slik som batterikassa, luftfilterboksen, vifta, viftereimshjulet, dynamo og coil skal bli pent grå. Må jo klargjøre alt for motorisettet.

Dette blir jævlig bra. Og så skal den nye motoren få seg en omgang med utvendig rens før den settes inn! Kanskje litt lakk her og der også. Lakksprøyte har jeg jo også.


Så følg med! Her skjer det ting og tang om Renault 12 - en meget sjelden bilmodell i Norge idag.
Tenk du, jeg er tullete nok til å ha 2 av dem!

Ingen kommentarer: