lørdag 19. april 2008

Med 2 12'ere til Uddevalla!

Det var strålende vær, praktfulle forhold og 2 veteranbiler. Å, 2 veteraner? Selvsagt, jeg skulle på bildelmarked i Uddevalla. Etter tre års tenketid dro jeg avgårde, med Tor Olav som guide. Jeg kjørte min hvite 1972-modell ned til Tor Olav. Derfra kjørte vi videre på lørdag morgen til Uddevalla.

Tor Olav hadde med sin "databaserte trafikkboks". Det ble litt vanskelig etterhvert. Den dirigerte oss gang på gang feil veg i Uddavalla. Men vi kom fram til slutt. Vi overstyrte bare rett og slett til slutt hele opplegget, brukte "hue", altså!

Det ble i grunnen en morsom tur, som inneholdt alt: Bensinstopp (tom tank), to 12'ere, et par småkupp på markedet i Uddevalla. Testkjøringen gjorde nok at det gikk unna noe mer bensin enn vanlig i det toppers været, i en slags "torolavsk" testkjøring på motorvegen! Tanken gikk nemlig fortere tom enn planlagt, hm... kan det skyldes skikkelig skyv på motorvegen i mil-etter-mil? Det hører også med til historien at bensinmåleren hadde funent det for godt å ikke fungere under turen - unntatt når vi hadde fylt på igjen bensin etter bensinstoppen nord for Halden.

Vel, jeg kjørte altså min hvite 1972-modell til Tor Olav. På grunn av litt plassmangel i min bil på grunn av noe bilbeltekrøll, så valgte vi å kjøre til Uddevalla med Tor Olav sin lilla 1973-modell, se bildene (1973-modellen nærmest). De gule lampene som sitter i frontlysene på både min og Tor Olav sine 12'ere er rett og slett bare kledelig. Ikke noe mer å si om det.


Jeg kom altså på fredag og grytidlig lørdag morgen 19. april dro vi av gårde. På bildet tok jeg et utsnitt av fronten med lykter på Tor Olav sin 12'er. Pent?!?!
Det var grei veg nedover. 100 på firefelts-E6 i Norge og 110 i Sverige. Og 12'eren den holdt mål, den! Noen lett forvirrede svensker og nordmenn i moderne "databiler" lurte litt på hva som foregikk når vi suste forbi dem på veg mot Uddevalla i, tja, skal vi si, LITT over fartsgrensa. Det ble også en rast og noe småstopp undervegs.

På selve markedet ble det er par kupp. Vi fikk da tak i noen gule, tradisjonelle lamper, og vi fikk også tak i noen GULE H4-lamper. Det var spesielt. Og så noe annet småtteri. Men mye til R12 fant vi ikke på markedet. Det var egentlig lite til andre Renault-modeller også. Og nesten ikke noe til min 1980 VW-transporter. Et baklys ble jeg tilbudet for 200 svenske. Dyrt, syns jeg, selv om et var nytt. Slike får en jo på en vrakplass for "no money"! Derfor ble det ingen handel.
En fin tur. Vi dro nordover igjen på ettermiddagen og bommet på polet med 20 minutter nord for Uddevalla. Vi trodde polet var åpent til 16, men nei, da! Svenskene stengte kranene klokka 15.00 på lørdager.
Senere bommet vi på bensin og ble stående bom fast på en sideveg nord for Halden. Men vi bommet ikke på noen hyggelige polakker som hjalp oss med bensin så vi kom til nærmeste benstinstasjon. Heldigvis. De kjørte oss i egen bil til bensinstasjonen. Det ble redningen!

Etterhvert kom vi til Ås igjen og jeg dro hjem med min hvite etter at vi hadde tittet på mye skrot, og noe bra i Uddevalla!
Og: Han som forsøkte å selge meg et defekt laderelé for 100 kroner til R12 skal jeg aldri glemme. 150 kroner for to dårlige R12-speil var også noe å huske for senere mimrestunder. Det var de ikke verd, så det bli ingen handel!

Det ble en skikkelig fin tur, 80 mil på to dager, i Renault 12! Herlig. fine biler å kjøre som gikk som den kjente kula!
På bildet over ser dere hvordan det blir i mørket med gule frontlys. Morsomt!
På søndag 27. april har jeg tenkt meg en tur til Brandbu - vårtreffet i CRN (Club Renault Norvége).
Ses vi da?

Ingen kommentarer: