tirsdag 15. april 2008

Den hvite 12'erens dagbok

Om det ikke er noen dagbok, så har jeg da fått gjort noe småtteri med den hvite 12'eren siden i fjor høst da den ble innkjøpt. Ikke har det kostet all verden heller. Det eneste jeg måtte få tak i fra utlandet, var en drivaksel som jeg fikk billig via en bekjent.

Dette er "oppgraderingslista" for min hivte R12 1972/73-modell:

* Nye dekk og felger (bytteordning mot noe gammelt VW-rask).
* Nye blinklyktglass foran, nye baklys og "nye" sideblinkers.
* Reparert skvettlappfester foran og bak.
* Montert nye skvettlapper bak.
* Rettet noen bulker, ser greit ut nå.
* Supplert bilen med grilltrekk for vinterbruk.
* Supplert med festeskrue for jekken og "ny" original jekk,
* Satt på nytt ryggsetetrekk på førerstolen.
* Montert nye chromlister i bak- og frontvindu.
* Montert et stereoanlegg med høyttalere på hattehylla.
* Montert et nytt laderelé.
* Ny viftereim for dynamo og vannpumpe.
* Montert brukt eksospotte (bakre).
* Montert nye drivaksler framme på begge sider.
* Montert på en brukt veldig bra bakfanger.
* To nye gummibuffeter på bakfangerne.
* Bilen har fått gule frontlamper i hovedlysene.
* Montert nakkestøtter på framstene.
* Nye hjullagre på bakhjulene.
* Pusset og fikset noe begynnende overflaterust et par steder (ubetydelig).
* Generell service (olje girkasse/motor, plugger, oljefilter, bensinfilter, etc.).

Bilen er nå EU-ok fram til langt ut på høsten i 2009. Så her er det tut og kjør. Bilen har nå rullet 61.250 kilometer og skal få rulle en del framover. Den er veldig fin å kjøre og går som ei kule nå.

Selv om jeg har gjort en del med den, vel så har de ikke kostet mange kronene. En må gjøre det meste sjøl! Men jeg skal medgi at jeg fikk litt hjelp til drivakslene som satt utrolig godt fastskrudd. Men ellers har jeg gjort alt sjøl, til og med fikset framsetet på bilen i reneste "salmakerstil".

Det mest er mulig, viser det seg!

Ingen kommentarer: