
Litt harde vinterdekk har den nok selv om de er bare 5 år gamle. Men det er vel litt slik det skal være, med pigger, selvsagt!?!? Et skikkelig underlag av is og med lett snø-mjølete støv oppå skapte den rette vinter-skli-følelsen! Veldig morsomt. Men det gjelder å opptre defensivt her.
Det gjelder i grunnen å være på vakt! For bilen glir, og glir godt, det skal være sikkert! I alle fall på is og snø slik vi gjerne har i Innlandet på vinteren. På den annen side: Disse bilene har gode egenskaper på vinterføre!
I dag hadde jeg også besøk av en som trengte en Renault 12-motor. Han fikk kjøpt en av meg, selvsagt. Og så måtte vi selvsagt ta en titt på min gamle 12'er.
- Et klenodium, uttalte den besøkende imponert og han lurte på om det fantes noen R12 i bedre, original stand i landet.
Men det ikke bare tror, men vet eieren av denne bloggen, at det gjør det. Men et bedre eksemplar befinner seg ikke på Østlandet, men i Rogaland dersom bilen er holdt i hevd de siste to årene og er i samme stand som for 2 år siden. Det gjelder en 1974 som er godt bevart. Men ellers er det meget langt mellom hver av disse gamle 12'erne nå. Har du lyst til å skaffe deg en, vel, så er det nok mulig. Det finnes noen facelift-utgaver (modeller fra 1976 til 1979), men de synes jeg ikke er så fine som de tidlige modellene som har mer "gammel-bil-følelsen" ved seg.

Vel, vel. tilbake til vinterføret. Det er jo morsomt at jeg nå kan parkere bilen min fra meg på hvitt, snø- og isdekt underlag uten av den legger igjen noen mørke, oljeflekker fra motor eller girkasse. Det har nemlig gjort susen å bytte simringer i akslingen på motoren (foran), og simringene til girkassa, både på differensialene og på innslaget på sjalteren. Så nå er den tett og fin!

Men: Jeg synes det er fint og tidsriktig og har ikke tenkt å kjøre uten!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar