lørdag 20. juni 2009

Her er min siste R12-ervervelse

Her er min siste R12-ervervelse (se annen omtale). Jeg har ikke jobbet veldig mye med denne bilen foreløpig. Men noe kosearbeid er da gjort.

Blant annet er motorrommet gjort skikkelig rent. Det trengtes også! Det var veldig oljete. Dessuten har jeg plukket ut ekspansjonstanken (glasset til kjølevannet) og rengjort dette grundig. Det ble fint. Det lå mye gul gørre nederst i bunnen av glasset.

Det minner meg på å nevne at jeg skal gjøre noe med radiatoren som lekkter bitte-lite-grann. Jeg skal derfor bytte radiatoren med en som er helt tett, og renset og fin.

Spesielt vakker er den inni, syns jeg. Hele og fine svarte seter som nesten ikke har slitasje på grunn av at bilens ene eier på 34 år (!) har hatt varetrekk i den hele tida. Her trengs bare litt støvsuging og ellers litt stell. Mattene er ganske så hele og fine, men vi får se an litt, kanskje det finnes noe bedre "der ute" et sted. I bakrommet var matta "vrak" og den er kastet. Men hva hadde jeg liggende? En helt og fin brukt matte til bakrommet! Den som tar vare på, den har! Slik går det vel an å si det?

De sorte panelene innvendig er dårlige. Men jeg har dette liggende. Det er noe hendler ødelagt og de skal byttes med "nye". For øvrig skal bilen forbli original L; Det betyr at den ikke får nakkestøtter. Dette er neppe så viktig, men hvis jeg skal ha nakkestøtter må jeg nok finne noen sorte. Vi får nå se.

Jeg kommer til å lakkere skjermer, dører, baklokk og panser og sette på nye fangere foran og bak (har noe brukte greie, men mangler en bra en bak). Nesten hele bilen bli nok dermed lakkert. Det ser ut til at litt grundig polering av taket og bakskjermene er tilstrekkelit for at denne bilen skal bli fin. Prøvde litt forsiktig "polishknukking" på en flekk på taket i dag, og det fungerte veldig fint. Det holder nok. Ikke er det bulker i taket heller slik det var på min andre røde som Øyvind "overtok" (snufs!).

Men noe punktsveising er ønskelig, men ikke "påkrevet nødvendig".

Dette skal jo ikke bli en utstillingsbil, dette. Men en godt ivaretatt 12'er til bruk ved anledning.

Ellers taler vel bildene for seg!













































Ingen kommentarer: