søndag 20. januar 2008

Motorbytte på Renault 12

I lang tid nå (faktisk helt siden 1989) har min Renault 12 R1170 brukt litt vann. Men det har aldri vært akutt - før nå. Etter en kjøretur fra Hamar til Elverum like etter nyttår, må jeg nok innse det: Toppakningen er gå'en! Over ser du et bilde av motorrommet slik det ser ut!



Vel, vel, tenkte jeg, da har jeg tre valg: Selge bilen som prosjekt, bytte toppakning eller putte inn en byttemotor jeg har stående med bare 105000 km på hjulene. Valget var enkelt: En bytter da ikke ut et "familiemedlem" bare på grunn av en gå'en topp! Hm, bytte topp? Tja, kanskje det. Men nei, ville prøve dette, gitt!



Jeg er altså i gang!




14. januar:



Jeg har vært med på flere motor- og girkassebytter på gamle VW-busser fra 1970-tallet, uten vannkjøling. Men aldri på en Renault, inkludert R12. Det var bare kjøre i gang. Det folk sa om at dette var da greit, skulle jeg nå få testet ut.

Dessuten hadde jeg noen år tenkt på å gå over motorrommet for å gjøre det mer strøkent. Nå var anledningen der! Den skal samtidig får ny radiator, ny bensinpumpe, veldig bra starter og jeg skal lakkere den rustne batterikassa og luftfilterboksen, og gjøre rent og eventuelt lakkere motorrommet.



Først skrudde jeg litt på byttemotoren fra en 1974-modell som jeg altså skal ha inn i min røde 1975-modell, ja, for å gjøre meg kjent med skruer og muttere, ledninger og +/- polene.



Så skjedde dette:




1. Først tok jeg av hele eksosanlegget fra undersiden (på bukk).


2. Så skrudde jeg av 5 skruer på undersiden som fester girkassa til motoren.


3. Ned på gulvet med bilen, og resten av jobben kunne starte ovenfra.


4. Følgende måtte gjøres: Kople fra batteriet, ta av panser, tappe av kjølevæske (og olje?), kople fra ledninger til coil, starter, dynamo, oljetrykksledningen/temperturfølerledningen, vannslanger, gasswire og chokewire og fjerne starter (fjern beskyttelsesblekket først).

5. Fjernet så radiator, luftfilterboks, vifte (det viste seg at det var veldig nødvendig), motoropphengsfester til høyre og venste og framme.




20. januar:

Tor Olav var på besøk og tittet på prosjektet. Jeg fikk noen gode råd. Nå er det bare å gå i gang.



Så da er det jo bare å løfte motoren ut, sies det. - De er enkelt, sa Tor Olav. - Dette fikser du greit, slo han fast mens han stod lent over motorrommet på min røde søndag 20. januar.



Vel, i morgen kveld (mandag 21. januar) skal jeg forsøke å få motoren ut. Så får vi se om vi lykkes med det!!! Har konferert litt med hjelpsomme Tor Olav, så dette skulle nok gå veldig bra! Og det viktige: jeg har fått låne hans verkstedhåndbok - på norsk også!




Slik så det jo ut når jeg startet og slik bør det jo se ut når jeg er ferdig. Nesten alt må ut. Følg med, får jeg bilen til å starte igjen?





21. januar 2008:
Da ble motoren tatt ut i kveld. Jobbet med det fra 18 - 22.30. Det var litt mer styr med det enn jeg hadde regnet med. Men det var jo første gangen og jeg lærte ganske så mye av hele operasjonen.

Det jeg lærte var at det er viktig å sjekke ut alt som må tas av og bør tas av. Dessuten var det et problem at den venstre pinneskruen på girkassa ikke var mulig å få løsne fra motoren. Derfor måtte jeg ta ut motoren mens pinneskruen satt fast i motoren. Det gjorde at ting ble litt trangere i forkant.
Men heldigvis hadde jeg fjernet vifta og dynamoen før jeg tok ut motoren.




Så viste det seg at braketten som holder eksosmanifolden på plass under på siden av motoren, hindret meg i få den ut. Derfor fjernet jeg denne braketten og da gikk det greit.




Heldigvis ser det veldig bra ut i motorrommet. Men jeg skal nå gå over hele motorerommet og gjøre rent motoren som skal inn. For øvrig er jeg stum av beundring for clutchen og clutch-huset: Etter mellom 160.000 og 190.000 kilometer et sted (er ikke sikker på hvor langt den har trillet), er clutcen like hel og fin og det finnes ikke lekkasjer fra girkassa som jeg ikke bytter ut nå.

Men når det gjelder motoren var den dårligere enn fryktet. Det renner olje av den over starteren. Olja er grønn og kjølevannet er misfarget gul-grønn. - Toppen er gå'en, slo Tor Olav fast da han var innom i går.

Det gjør for såvidt ikke så mye at motoren er litt tvilsom. Jeg har jo en topp byttemotor. Men: Jeg skal titte nærmere på den originale som har sittet i siden ny. Er den hel, overhaler jeg den og har den som reservemotor.

Nå blir det noen dager uten verksted - og så skal det eventuelt lakkeres litt i motorrommet, pusses og gjøres klart for å dytte byttemotoren inn. Og: Det er fortsatt ikke en rustflekk å se på bilens karosseri. Nesten litt utrolig det også!

For ørig vurderer jeg å se litt på åssen det skal gjøres når motoren skal inn igjen. Det er litt rangt, syns jeg. Jeg kommer nok til å skru av det framre eksosrøret og kanskje manifolden og bytte pakningene. I så fall må jeg jo få tak i nye pakninger til manifolden og framre eksosrør.

Følg med! Bilder kommer senere.

Ingen kommentarer: