Renault 12 er en fin bil å kjøre, selv i dagens trafikk. På bildet er jeg på veg gjennom Gudbrandsdalen med Tor Olav Stræte sin 1973 R12 som jeg kjøpte på Otta og solgte videre til Tor Olav. En fin bil å kjøre i 80 km/t.
Bilene som kom til Norge i sin tid, var i likhet med andre biltyper for vanlige folk, "strippet" for "luksusutstyr". Ikke minst gjelder det servo, takluke, lyktespylere, varmeseter, aircondition og annet som i dag er vanlig i nye biler.
MEN: En god del av dette utstyret var det fullt mulig å få også på R12. Men ved salg i Norge var slikt utstyr så avgiftsbelagt som luksus, at nesten ingen biler kom til landet med utstyret. De vanligste modellene var L-modellen og TL-modellen som koset minst og hadde minst utstyr. Ikke engang lys i bagasjerom var med på strippede utgaver!
Noen typer kom med spesialtbestilt utstyr ekstra, noe kom også med ekstrautstyr som standard (blant annet gjelder påp dyrere biler som R15 og R17 som begge er teknisk sett svært lik R12), men da var bilene mye dyrene og hadde også et mer spenstig inventar.
Men uansatt: bilene lever videre selv om de er spartanske...
Tor Olav sin R15 - en slektning som er så nær teknisk at jeg legger et bilde her. Denne bilen er restaurert tilbake til 99,99 prosent original.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar